Wednesday, June 12, 2013

Mahukah Anda Mandi Di Kolam Renang Ini? - WTF Siot! (9 Gambar)

Mohon korang mandi di rumah sajalah!

Kolam renang adalah tempat paling popular di China sebagai tempat rekreasi yang paling di sukai di negara tersebut. Banyak penduduk China berpendapat bahawa berenang adalah cara rekreasi paling tepat untuk kesegaran setelah beberapa hari duduk dalam hiruk pikuknya kegiatan kerja dan perniagaan. Kolam renang akan semakin banyak dikunjungi oleh pelancong tempatan pada saat musim panas berada pada kemuncaknya. Uniknya ribuan orang boleh berkumpul dalam sebuah kolam renang untuk menyejukkan badan apabila suhu udara tinggi. Begitu banyaknya perenang hingga membuatkan orang susah untuk bergerak kerana saling berhimpitan di dalam kolam renang yang besar.

Berikutan jumlah kolam renang untuk orang awam masih kurang mencukupi untuk keperluan warganya selama musim panas, maka kerajaan China mengambil inisiatif untuk membina sejumlah kolam dengan ukuran super besar. Dianggarkan Kerajaan China akan membina kolam dengan kapasiti mencapai 47.000 orang.

Namun langkah tersebut bukan bererti tanpa risiko, pada tahun 2008, pernah terjadi kejadian yang cukup mengejutkan di mana terdapat satu orang terbunuh dan 3158 keracunan kerana menelan air kolam di Mao-Mao, Beijing. Ahli toksikologi mengambil air kolam sebagai sampel atas kejadian tersebut, hasilnya cukup mengejutkan menurut kajian para ahli tersebut menemui hasil kandungan air seni dan kotoran mencapai 90% dari jumlah keseluruhan perenang yang ada dikolam tersebut. Ertinya 90% dari para perenang kencing di dalam kolam renang brukuran besar tersebut. Benar-benar pengotor!




3 comments:

close