Friday, September 21, 2012

Benarkah Ikan Jerung Gergasi Pernah Hidup Di Laut Kita? - Exposed Siot!

Humang Aihh! Besar Siot!

Megalodon atau Carcharodon Megalodon adalah nama panggilan bagi jerung gergasi yang dipercayai hidup sekitar 25 juta hingga 1.6 juta tahun yang lampau. (Fuh! Nasib Baik). Buat masa ini, tanpa sebarang rekod penemuan terbaru dan hanya fosil sahaja yang ditemui, ramai yang menarik nafas lega kerana saintis percaya ia sememangnya sudah pupus.


Megalodon pada asalnya dari perkataan greek iaitu 'mega' yang membawa maksud besar dan 'odon' merujuk kepada gigi. Walaupun ia sudah dilabel pupus, saintis sehingga kini tidak dapat memastikan bila ia mula pupus dan mengapa spesies jerung sebesar ini pupus. Hanya beberapa fosil gigi yang bersaiz hampir sebesar tapak tangan manusia ditemui menjadi bukti kewujudannya. Giginya hampir menyerupai jerung putih cuma bersaiz lebih besar dan tebal. Diet Megalodon dipercayai mungkin lebih cenderung untuk membaham ikan paus memandangkan rahangnya boleh dibuka hampir seluas 1.8 meter lebar dan 2.1 meter tinggi.

Megalodon boleh membesar sepanjang 60 kaki - saiz ini dianggarkan berdasarkan fosil giginya yang ditemui sepanjang 7 inci dan dipercayai rahangnya tersusun hampir beribu gigi sebesardua belah tapak tangan manusia. Pakar - pakar sehingga kini masih berdebat tentang saiz sebenar Megalodon. Ada diantara mereka menganggarkan spesis ini mampu membesar sehingga 100 kaki!


Megalodon mempunyai cengkaman rahang paling kuat berbanding binatang lain yang pernah wujud - berdasarkan kajian pengkaji dari Australia dan Amerika pada tahun 2008, Megalodon mampu membaham mangsanya dengan kuasa cengkaman rahang hampir 10.8 hingga 18.2 tan.


Saudara terdekat Megalodon adalah jerung 'Great White' - Megalodon juga dikenali sebagai Carcharadon Megalodon dan jerung putih yang wujud sekarang pula adalah dari spesis Charcarodon carcharias. Kedua dua spesis ini dikatakan mempunyai gen yang sama. Jadi, tak mustahil Jerung Putih boleh membesar sebesar Megalodon!

Fosil Megalodon ditemui di serata dunia - Tidak seperti pemangsa purba lain yang hanya boleh ditemui di beberapa bahagian benua sahaja. Megalodon dipercayai pernah menghuni hampir semua bahagian lautan. Jadi, di lautan di sekeliling kita juga pernah dihuni Megalodon.

Berjaga - jagalah ketika mandi manda di lautan. Takut - takut makhluk ini masih lagi wujud dan sedang mengejar anda untuk santapan tengah hari.


3 comments:

  1. https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/7-prospek-pekerjaan-lulusan-sastra.html
    https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/selain-cabai-3-makanan-super-pedas-ini.html

    Taipan Indonesia | Taipan Asia | Bandar Taipan | BandarQ Online
    SITUS JUDI KARTU ONLINE EKSKLUSIF UNTUK PARA BOS-BOS
    Kami tantang para bos semua yang suka bermain kartu
    dengan kemungkinan menang sangat besar.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    Cukup Dengan 1 user ID sudah bisa bermain 7 Games.
    • AduQ
    • BandarQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • FaceBook : @TaipanQQinfo
    • WA :+62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    Come & Join Us!!

    ReplyDelete

close