Sunday, October 21, 2012

Adakah Lelaki Masih Gentleman? - Fakta Siot!

Anda gentleman?

Semasa aku menaiki bas untuk pergi ke Shah Alam, Selangor tempoh hari, aku terserempak dengan makcik tua yang juga menaiki bas yang sama. Makcik tu duduk dua seat di depan aku dan membawa beg yang aku tengok berat - berat belaka. Perjalanan masa tu agak lama sebab bas tersebut berhenti di setiap stesen. Jadi badan letih toksah cakap la. Sesampai saja di seksyen 17, tempat perhentian bas, masing - masing berebut untuk turun sebab dah tak sabar nak balik rumah kot. 

Dalam bas tu kalau dikirakan ada 7 orang lelaki yang sebaya dengan aku. Tetapi yang aku hairan, makcik tua tadi tu sudah berdiri nak keluar dari seat tetapi terhalang dek mamat - mamat dalam bas tadi dok berebut nak keluar bas. Eh! come on la, bukan kau tak boleh turun bas selama - lamanya sampai kena berebut nak keluar macam ada bom ja dalam bas. Makcik tua tadi dengan beg yang berat, lepas tu terpaksa berdiri lama pula untuk keluar dari bas. Lagi satu, yang aku rasa tak puas hati, dekat depan seat ada perempuan muda dan mamat - mamat dalam bas masing - masing beri dia jalan. Sepatutnya, Makcik tua tadi yang patut diberi keutamaan. Dari situ aku dah rasa yang sifat 'lelaki gentleman' sedikit bias rupanya.

Apakah respon anda sekiranya ternampak barang perempuan cantik ini terjatuh? Apa yang akan anda lakukan?


Ceh!...gentlemen ke?

Sampai turn aku untuk keluar Makcik tadi masih tak dapat keluar jadi aku pun stop untuk beri laluan dekat Makcik tua tadi keluar. Orang kat belakang dok usha pelik je kat aku.Aik...salah ke?. Makcik tua tadi pun keluar, dia ada dua beg yang berat, jadi aku pun takkan nak tengok saja, jadi aku pun offer untuk tolong angkat beg Makcik tu. Benda itu sangat simple tetapi kebanyakkan lelaki hari ini dah tak gentleman. 

Kenapa agaknya? adakah sebab Makcik tu dah tua dan lelaki hanya pandang paras rupa? Adakah lelaki akan jadi gentleman untuk wanita yang berumur 15-30 tahun sahaja? Adakah suatu hari nanti, gentleman lelaki akan menjadi  mitos semata - mata?  

14 comments:

  1. hahaha..mesti berebut2 lelaki yg nak tolong tu

    ReplyDelete
  2. sekarang budaya hal kau, hal kau, hal aku jgn masok campur..

    ReplyDelete
  3. <------- ini gambar default untuk anon ke?? haha funny siot!!

    ReplyDelete
  4. hahaha.. ye kot?
    dlm train ade preggy mommy pn ble wat dunno je..
    kta yg pompuan ni plk bngun bgi mommy tu duduk.. hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu yg xleh trima tuu...diorg sume adalah orang keutamaan jadi kita kena ada sikap bertimbag rasa la kan..

      Delete
    2. Encik syam ni gentleman x?

      Delete
    3. ia terpulang kepada orang yg menilai :)

      Delete
  5. ngada siot pompuan tu..tu la...pakai ketat2 lg..kan dah nyusahkan LELAKI GENTLEMAN nk g kutipkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngada siot pompuan tu..tu la...pakai ketat2 lg..kan dah nyusahkan LELAKI GENTLEMAN nk g kutipkan.. --> ok kli ni sya suka ngn komen ni.. hahaha

      Delete
    2. hehehe sapa setuju angkat kening! haha

      Delete

close